Návod pre UNIsite a UNIobchod systém

Vyskúšajte eshop

Dostupnosť jednotlivých modulov a funkcií eshopu/webu závisí od verzie, v ktorej máte svoj eshop/web zakúpený.

Plnenie webu alebo eshopu podľa prístupnosti

Od 28.6. 2025 platí Zákon o prístupnosti výrobkov a služieb 351/2022
Zaväzuje podnikateľské subjekty  aby ich webové stránky alebo eshopy spĺňali kritériá digitálnej prístupnosti. Zákon vychádza z Európskej legislatívy - Smernice 2019/882 o požiadavkách na prístupnosť výrobkov a služieb.   Cieľom je odstránenie bariér, ktoré bránia osobám so zdravotným znevýhodnením v prístupe k online službám a tým zabezpečiť rovnaké podmienky pre všetkých používateľov.
Viac v článku Nový zákon o prístupnosti výrobkov a služieb 

Technické požiadavky na prístupnosť
Kľúčové požiadavky na prístupnosť sú veľmi obsiahle. Zahŕňajú drobné zmeny, ale aj zmeny s veľkým dopadom alebo zásahom do HTML štruktúry webu. Zmeny budú preto nasadzované postupne. Budeme vás o nich priebežne informovať. 

Požiadavky na prístupný obsah
Požiadavky na prístupnosť nezahŕňa len technické riešenie, ale aj samotný obsah. UNIobchod systém negarantuje 100% prístupnosť, pretože kontrolu nad obsahom má samostný prevádzkovateľ/ administrátor webu alebo eshopu.
Ako prevádzkovateľ webu / e-shopu zodpovedáte za prístupnosť obsahu, t.j za texty, obrázky, videá.....

Znamená to, že pri plnení je potrebné brať do úvahy základné postupy pre prístupnosť:

UPOZORNENIE - zverejnenie dokumentu na webe: VYHLÁSENIE a prístupnosti na základe sebahodnotenia

ako osobitný dokument, alebo ako súčasť v časti Všeobecné obchodné podmienky

Eshopy a weby, ktoré majú spĺňať prístupnosť si musia upraviť aj Všeobecné obchodné podmienky. V nich by ste mali uviesť:

  • Všeobecný popis služby – tj. ako nakupovanie na vašom e-shope funguje aj z pohľadu znevýhodnených užívateľov. Každý eshop je individuálny, preto úpravy si musíte sami doplniť.
  •  Informácie o tom, ako váš e-shop spĺňa požiadavky na prístupnosť - tzv. Vyhlásenie o prístupnosti, ktoré je potrebné mať podľa zákona na webe / eshope, vo všeobecných obchodných podmienkach, alebo osobitne. Podobne ako je to s GDPR. Text dokumentu je tiež potrebné upraviť na základe analýzy vášho eshopu / webu presne na mieru.

Ak potrebujete pomôcť s dokumentom, kontaktujte nás vo WEBY GROUP ako dodávateľa softvéru

Čo všetko máte ako administrátor upraviť podľa prístupnosti?

1. Obrázky 

  • V obrázkoch by nemal byť vložený text, ak tam je - dať dať textovú alternatívu pod obrázok

  • Obrázky s významovou hodnotou musia mať alternatívny text

  • Ilustračné obrázky (napr. ikony v menu) nemusia mať alternatívny text

  • Formáty obrázkov môžu byť: .png, .jpg, gif
  • Obrázky ako súčasť textu v textovom editore má mať alternatívny text
  • Obrázky k článkom má mať alternatívny text
  • Obrázky produktov - má mať alternatívny text 
  • Obrázky v baneroch - má mať alternatívny text
  • Ak je text na obrázku – plagát – musí byť poskytnutá alternatíva textu na rovnakom mieste

2. Texty a tabuľky

Pri tvorbe obsahu dokumentu je potrebné dodržať " sémantickú štruktúru" , ktorou zabezpečíte prístupnosť pre všetkých.
Štruktúra stránky má byť logická a čitateľná pre čítačky. Má byť uvedené správne poradie nadpisov (H1, H2, H3…)

 

Zdroj obrázku: https://www.magnetica.sk/splna-vas-web-poziadavky-pristupnosti-podla-europskeho-aktu-o-pristupnosti/

  • Správne značenie nadpisov, podnadpisov – h1, h2, h3 ( Nadpis 1, Nadpis 2, Nadpis 3.....)
  •  Ak niečo vymenovávate v texte, použite na to značenie ikonami číslovania alebo zoznamu/odrážok
  • Doržujte zmysluplné poradie štruktúry - Text má hlavný nadpis 1 ( Nadpis 1 je názvom samotnej podstránky). Ak má podčasti textu ako odseky, ktoré obsahujú podnadpisy, budú označené ako Nadpisy 2/H2.
    Postupuje sa od najvyššieho nadpisu po nižšie, nesmú sa preskakovať, napríklad: nemôžeme mať ako prvý nadpis 3 a za ním nadpis 2, len kvôli tomu, že sa nám to v texte hodí podľa štýlu.
  • V textoch nepoužívajte medzery medzi písmenami:  N O V I N K A
  • v textoch nesmú byť viaceré medzery
  • V textoch sa nesmie používať podčiarknutý text - ten je vyhradený jedine pre odkazy 
     
  • Nekombinovanie rôznych mutácií na jednej webstránke  ak je text na slovenskej verzii musí byť označený ako cudzojazyčný
     
  • Tabuľka - pozor na formát - možný .ods alebo .xlsx
    tabuľka musí mať identifikovateľné záhlavie (hlavičku)
    musí byť čitateľná po riadkoch
    nesmie byť ako obrázok

3. Odkazy, odkliknuteľné telefóny

  • Účel každého odkazu je odvoditeľný zo samotného textu odkazu, alebo súvisiaceho kontextu, ◦nestačí „TU“
  • Link na súbor musí obsahovať informáciu o veľkosti a formáte, type kam smeruje
     
  • Telefónne číslo ak je odkliknuteľné - má mať Titile bez medzier - pozrite návod ako spraviť klikateľné telefónne číslo s Title bez medzier

4. Súbory a dokumenty na stiahnutie

Textové súbory na stiahnutie majú byť:

  • textové súbory majú byť čitateľný, editovateľné vo formáte .pdf
  • označiteľný a kopírovateľný (pokiaľ nie je kopírovanie nepovolené),
  • manuálne vyhľadávateľný (používateľom),
  • spracovateľný inými systémami  - napr. kvôli indexácii, vytváraniu vyhľadávacích kategórií, samotnému vyhľadávaniu atď.
  • aj v textoch dokumentov musia byť nadpisy zostupne H1, H2, ....
  • Názvy súborov:
    - nemajú obsahovať diakritiku
    - nemajú obsahovať medzery = jednotlivé časti názvu súboru sa odporúča oddeľovať znakom „_“
    - nepožívať špeciálne znaky: „/“, „\“, „:“, „*“, „<“, “>”, „?“, „!“, „NULL“
    - majú dĺžku maximálne 64 znakov

5. Videá a audiá - len s titulkami

Audio / videozáznam je doplnený o alternatívnu informáciu = titulky

6. Farebnosť a dostatočný kontrast

  • Farebnosť nesmie byť jediná informácia – neoddelovať veci len farbou, treba textový popis. Farba sa nepoužíva ako jediný vizuálny prostriedok na poskytovanie informácií, označovanie akcie, vyvolávanie reakcie alebo na rozlišovanie vizuálneho prvku, zvýraznenie významu,
  • Vizuálne zobrazenie textu a textu vo forme obrázkov má kontrastný pomer najmenej 4,5:1,
  • Texty písané zväčšeným písmom a obrázky takéhoto textu majú kontrastný pomer najmenej 3:1.
  • Aj pri zverejnených plagátoch a obrázkoch – v obrázku používať kontrast

Zdroj obrázku: https://www.magnetica.sk/splna-vas-web-poziadavky-pristupnosti-podla-europskeho-aktu-o-pristupnosti/

7. Dynamické multimediálne prvky - pohybujúce sa obrázky, texty, banery - pasca na klávesy

  • Pohybujúce sa obrázky, texty, banery – treba mať tlačidlo na zastavenie, pustenie, alebo dať statický obrázok
  • Pre všetky informácie, ktoré sa pohybujú, blikajú, rolujú alebo sa automaticky aktualizujú, platí, že existuje mechanizmus, ktorým ich používateľ môže dočasné pozastaviť, zastaviť alebo skryť

8. Veľkosť písma - nepoužívať zväčšovanie časti písma

  • Text, s výnimkou titulkov a textu vo forme obrázkov, je možné zväčšiť bez použitia asistenčných technológií až do 200%, a to bez straty obsahu alebo funkčnosti
  • Odsadenie textu

9. Kontakt na prvom, alebo poslednom mieste v Menu 

Máte otázky, na ktoré ste nenašli odpoveď a riešenie v návode?

Všetkým naším klientom Uniobchod systému sme k dispozícii na zákazníckej podpore, kde ochotne odpovieme na vaše otázky týkajúce sa nastavenia webovej stránky alebo eshopu.

Prosíme o pozorné vyplnenie údajov v dotazníku, aby sme vás mohli kontaktovať alebo využite našu emailovú alebo telefonickú podporu:

Volajte v pracovných dňoch (Po-Pia) na:
045/2221 444 (od 8:00 do 16:00)

alebo píšte na: podpora@uniobchod.sk
www.webygroup.sk, www.uniobchod.sk

verify

* Tento údaj je povinný